Sydafrika 18 oktober - 1 november 2005

Kapstaden - Godahoppsudden - Hermanus Durban - Sani Pass - Champagne Castle St Lucia - Bonamanzi & Hluhluwe Game Parks Swaziland Soweto

Hösten 2005 är det två resor till Sydafrika. Här är bilder från oktober-gruppens resa med 32 veteraner. Alla deltagarna har förstås givit sitt medgivande till webbpubliceringen.

Först ett gruppfoto på resenärerna i oktobergruppen.

(Utgåva 2) Fotografer: Björn Ekdahl, Gunnar Bjerin, Ingrid Domeij, Lennart Ståhl, L-O Johansson, Roland Nordqvist, Ronny Kjellkvist.

Peka på kartan eller klicka på länkarna i texten till höger. (Fem grupper av bilder)

Tillbaka till innehållsförteckningen

Vi lämnade Stockholm och Arlanda vid 16-tiden och flög via London vidare till Kapstaden på morgonen dag 2. Här stannar vi i fem nätter på det eleganta Courtyard Hotel och gör dagsutflykter. Dag 3 till Cape of Good Hope, Cape Point, vingården Buitenverwaching i Constantia och avslutade med att åka upp på Taffelberget. Dag 4 längs sydkusten och skådade afrikanska pingviner vid Stony Rock och valar vid Hermanus. Dag 5 norr ut till West Coast Fossil Park. Dag 6 besökte några av oss en lokal kåkstad ("township") och fängelseön Robben Island eller Kirstenbosch botaniska trädgård och akvariet vid Waterfront.

Dag 7 steg vi tidigt upp för att flyga till Durban. Efter en rundtur i staden och lunch for vi med vår nya bekväma buss väster ut mot Drakensbergen och inkvarterades i Sani Pass Hotel i två nätter.

Det tog oss hela den påföljande dagen att med sex fyrhjulsdrivna bilar ta os upp den mycket branta och knaggliga grusvägen upp till gränsstationen mot Lesotho och till Sani Pass på 2873 meter över havet. (Hotellet låg redan det på ca 1500 m.ö.h.) Vi besökte en liten by av hyddor innan vi for vidare några km innåt landet för vår picknick-lunch.

Dag 10 lämnade vi Champagne Castle Hotel och åkte via berglandskapet åter mot kusten och St Lucia Wetlands. Här gjorde vi en ca två timmar lång båttur i sjöns södra smala del och kunde se flodhästar, krokodiler och en hel del fåglar längs stränderna. Sent på eftermiddagen for vi vidare norr ut och kom i mörkret fram till Bonamanzi Game Park och vårt hotell Lalampanzi Camp.

Dag 11 gjorde vi safariturer dels i närbelägna och mycket stora Hluhluwe Game Park och i "vår egen" Bonamanzi Game Park.

Dag 12 for vi vidare norr ut och passerade gränsen till Swaziland i landets sydöstra hörn och for vidare tvärs igenom landet och upp i bergen till Foresters Arms.

Dag 13 var söndag och vi fick välbehövlig sovmorgon. Sen avfärd mot unikt lunchställe, Edladelini hos Dolores, och till nya shoppingmål och till Hawane Resort.

Dag 14 reste vi ut från Swaziland västerut mot Johannesburg och Soweto strax sydväst om Johannesburg. Denna "township" är faktiskt Sydafrikas befolkningsmässigt största stad med ca 4 milj. innevånare. Besöker Mandelas hus, minnesmonument och en taxistation.

Vi lämnade ett soligt Soweto och Johannesburgs flygplats på kvällen och flög hem via London till Stockholm.